30 januari 2011

Nagels knippen of vijlen?


Tot voor kort knipte ik mijn nagels met een nagelknipper. Daarna vijlde ik de nagels nog een beetje bij met een kartonnen vijl. Ik wilde graag lange mooi nagels maar dat lukte nooit zo goed, omdat er steeds in een nagel een scheurtje kwam. Dat moest ik dan weer afknippen. Omdat ik het niet mooi vind dat één nagel korter is dan de rest knipte ik alles weer af en begon het groeien weer opnieuw. Ik ben er achter gekomen dat je beter niet je nagels kan knippen, maar alleen vijlen. Door je nagels te knippen loop je eerder de kans op scheurtjes en breken dan vijlen.






Ik had alleen een kartonnen vijl in huis. Toen ik alleen nog ging vijlen, vond ik de kartonnen vijl niet meer fijn. Het duurt lang voordat je een stukje gevijldhebt. Daarom heb ik een glasvijl gekocht bij de Eos voor ongeveer €5,- van Casuelle. Er zit ook een plastic hoesje bij. De glasvijl is zo fijn! Ik was meteen enthousiast toen ik hem uitprobeerde. Het vijlen ging ineens zo veel makkelijker. Belangrijk is dat je altijd één kant op vijlt, dat geldt voor alle vijlen. Geen zaagbeweging maken, dat bevorderd de kans dat je nagels splijten. Altijd in dezelfde richting vijlen. Het beste is om de vijl vanaf de buitenkant naar het midden te bewegen. Vijl niet te diep aan de zijkant van de nagel, omdat de nagel dan sneller ingroeit. Door minder hard op de vijl te drukken sluit je de nagelplaat af, waardoor de kans op haakjes en scheurtjes wordt tegengegaan. Nu kan er ook geen vuil en water in de nagelplaat komen. Na gebruik spoel je de glasvijl af met water. Wat handig is aan een glasvijl, is dat het je hele leven meegaat.
Voor kwetsbare nagels kun je beter een zandvijltje gebruiken. Een glasvijl is het beste voor harde, sterke nagels.


Ik gebruik mijn glasvijl nu een paar weken. In die tijd zijn mijn nagels best lang geworden. Het heeft er ook mee te maken dat ik nu mijn nagelriemen met een bokkenpootje terugduw en veel handcrème gebruik. Hierboven zie je mijn bokkenpootje, het is gewoon een houten stokje met een schuin afgesneden kant en een punt. Ook vijl ik mijn nagels nu iets rechter, waardoor ze minder kwetsbaar zijn.



Maar de aanleiding van dit artikel is dat ik mijn nagels helemaal kortgeknipt heb! Jullie zouden wel denken, je hebt net nog uitgelegd dat je niet moet gaan knippen. Maar mijn nagels waren er erg slecht aan toe door al dat nagellak en nagellakremover. Er zaten scheurtjes in, waardoor ik sommige nagels sowieso moest afknippen. Ze waren zo lang, dat vijlen echt veel te lang duurt. De rest van de nagels heb ik ook maar afgeknipt, omdat ze anders zo ongelijk zijn. Ik heb ze nog wel iets bij gevijld. Nu kunnen mijn nagels weer mooi lang groeien. Ik moet er alleen nog wel een beetje aan wennen.

Mijn nagelknipper

Dus, gebruik alleen een nagelknipper als je nagel is ingescheurd of als er grotere stukken van je nagels af moeten. Een fijn nagelschaartje in plaats van een nagelknipper gebruiken scheelt ook al.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...