3 juli 2011

Water marble technique


Ik keek laatst op youtube en toen zag ik hele leuke video's van de water marble technique. Het zag er zo mooi uit, ik moest het een keer uitproberen. Hier het resultaat.



Hier zie je mijn eerste poging. Ik dacht dat het nog best moeilijk zou zijn, maar dat valt echt reuze mee! Het ging eigenlijk in één keer goed, op een nagel na. Wel vind ik dit patroontje een beetje slordig, maar oefening baard kunst!


Nog een keer..., alleen dan anders gefotografeerd.



Hier heb ik het op een andere dag nog een keer gedaan. Zoals je kunt zien, is het patroon heel anders. Ik vind dit persoonlijk veel mooier en netter eruit zien.

Maar hoe maak je dit nou? Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen...

Benodigdheden:
- Een bekertje voor het water die niet meer schoon wordt (door de nagellak)
- Lauw water
- Heel veel cocktailprikkers
- Verschillende kleuren nagellak
- Plakband
- Schaar
- Pads, Wattenstaafjes of andere doekjes
- Een ondergrond die vies mag worden, bijv. een oude krant

Stap 1 Voorbereidingen
Je gaat eerst lauw water in een bakje of bekertje doen. Je kan beter aan de koude kant dan aan de warme kant gebruiken, anders droogt de nagellak te snel op het water. Dan kun je het beste je nagels met plakband afplakken rondom de nagel. Ik doe altijd tot ongeveer de helft van de vinger beplakken, anders krijg je de nagellak op je huid. Je kiest een paar kleurtjes nagellak uit, die op de nagels goed dekken en dus van substantie een beetje dik zijn. Ik gebruik meestal 2 of 3 kleurtjes, anders wordt het zo druk.

Stap 2 Het druppelen en figuur maken
Dan ga je met de nagellak steeds drupjes nagellak voorzichtig op het wateroppervlak laten druppelen. De kleuren wissel je steeds om. Je blijft druppelen tot je een paar kringen hebt, het is maar net hoe jij het wilt hebben. Je pakt een cocktailprikker en gaat met het puntje door de nagellak heen. Dan kun je verschillende figuurtjes maken, waar je wel even mee moet oefenen.
Je moet wel opletten dat je niet te langzaam werkt, anders droogt de nagellak en kun je er niet meer met het stokje doorheen.

Stap 3 De nagellak op de nagels
Als je het figuurtje gemaakt heb, haal je je nagel er door heen. Je houdt het nageloppervlak boven het water. Als je een mooi figuurtje in het water gevonden hebt, duw je de nagel door de nagellak en houd je hem in het water.

Stap 4 Overige nagellak en plakband verwijderen
Als je vinger in het water zit, moet de overige nagellak op het wateroppervlakte drogen. Dan haal je met een cocktailprikker door het water en verwijder je de nagellak van het wateroppervlak. Dan kun je je vinger weer terughalen uit het water. Nu kunnen er in ieder geval geen nagellakresten op je nagels terecht komen. Je laat de nagellak nog even drogen en haalt dan het plakband eraf. Nu heb je één nagel gedaan, en dit herhaal je bij elke nagel.

Ik heb er even een filmpje bijgedaan, als voorbeeld. Dan kun je er beter een beeld bij vormen. Als je op youtube Water marble intypt, zijn je nog veel meer filmpjes met voorbeelden.


In totaal doe ik er drie kwartier tot een uur over om mijn nagels te doen. Ik ga dit nog veel vaker uitproberen met andere kleurcombinaties!

2 reacties:

Anoniem zei

kan je gewone nagellak gebruiken

Ilse zei

@anomiem Ja dat kan, alleen zorg er wel voor dat de nagellak die je uitkiest goed dekt!

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...